Hány éves korig tanuljunk gyerekünkkel?
Két hónapja elindult az iskola, és néhány szülőnek már most az jár a fejében, hogy sajnos véget értek a szombat – vasárnapi programok… kezdődik a hétvégi tanulás tortúrája, a hétközbeniről nem is beszélve.
Mennyiben szülői feladat ez?
Mikortól hagyjuk, hogy önállóan oldja meg az iskolai feladatait, a tanulást gyermekünk?
Ahhoz, hogy hetedikes – nyolcadikosként képes legyen egyedül tanulni, már második, harmadik osztálytól először is meg kell tanítanunk a helyes időbeosztásra. Ez magában foglalja a különböző nehézségű tantárgyak fontossági sorrendjének a kialakítását is. Érdemes a nehezebb tantárgyakkal kezdeni, vagy azzal, amiből másnap dolgozat várható.
Ha leckeírás előtt
“még kihegyezem a ceruzám, eszek egy Túró Rudi, ja és pisilni is kell…”
kezdetű mondatok hangzanak el, akkor gyerkőcünk az időhúzás nagymestere.
Tudatosítanunk kell, hogy este nyolckor már nem szeretnénk a házi feladatot írni.
Az ” együtt tanulunk ” jelentse azt, már akár 8-9 évesen is, hogy míg az anya elkészíti a vacsorát, addig a mellette ülő gyereke elkészíti önállóan a leckét. Természetesen, ha valamit nem ért, egyből kéznél van a segítség, anya, apa… Egy tantárgy elkészültével érdemes leellenőrizni és kijavítani a hibákat. Ebből is sokat tanulnak a kis lurkók.
Alsó tagozatban lehet megalapozni a lényegkiemelés elsajátítását. Például egy környezetismeret megtanulandó szövegében lévő fontos dolgokat színes kiemelő filccel áthúzni. Először a gyerek csinálja meg önállóan, utána, ha valami kimaradt, a mi segítségünkkel pótolja.
Ha megtanítjuk, rászoktatjuk az önellenőrzésre, ez igen hasznos a dolgozatok írásakor is.
Hibázni szabad, de a hibát ki lehet javítani.
Így jutunk el felső tagozat végére, hogy az írásbeli leckéket már teljesen önállóan képes elkészíteni, ellenőrizni sem kell. Illetve a történelem, földrajz, biológia… stb. tankönyvekben képes lesz kiemelni a lényeget egyedül, amit memorizál, majd elmond nekünk.
Már elsősként érezze, hogy az iskolához kapcsolódó dolgok, pl. az iskolatáska bepakolása, az ő feladata. Ugyanakkor az elért remek eredmények számára sokkal nagyobb sikert jelentenek, ha ezt önállóan teljesítette, nem pedig anya vagy apa “préselte” ki belőle.