• Kapcsolat : +3670/23-22-685, Vác, Görgey Artur u. 55. és Dunakeszi, Kádár u. 2.

Hány éves korig tanuljon együtt a szülő a gyerekkel?

Elindult az iskola és van olyan szülő, akinek már az jár a fejében, hogy sajnos véget érnek a szombat – vasárnapi programok… Kezdődik a hétvégi tanulás tortúrája, a hétközbeniről nem is beszélve.

Mennyiben szülői feladat ez? Mikortól hagyjuk, hogy önállóan oldja meg az iskolai feladatait, a tanulást gyermekünk? 

Ahhoz, hogy hetedikes – nyolcadikosként képes legyen egyedül tanulni, már második, harmadik osztálytól először is meg kell tanítanunk a helyes időbeosztásra. Ez magában foglalja a különböző nehézségű tantárgyak fontossági sorrendjének a kialakítását is. Vagyis, ha leckeírás előtt “még kihegyezem a ceruzám, eszek egy Túró Rudit, ja és pisilni is kell…” kezdetű mondatok hangzanak el, akkor gyerkőcünk az időhúzás nagymestere. Tudatosítanunk kell, hogy este nyolckor már nem szeretnénk a házi feladatot írni. Érdemes a nehezebb tantárgyakkal kezdeni.

Az “együtt tanulunk” jelentse azt már akár 8-9 évesen is, hogy míg az anya elkészíti a vacsorát, addig a mellette lévő gyereke elkészíti önállóan a leckét. Természetesen, ha valamit nem ért, nem tud, egyből kéznél van a segítség: anya, apa… Egy tantárgy elkészültével érdemes leellenőrizni és kijavítani a hibákat. Ebből is sokat tanulnak a kis lurkók.

Alsó tagozatban lehet megalapozni a lényeg kiemelésének elsajátítását. Akár a környezetismeret szóbeli, megtanulandó szövegében lévő fontos dolgokat színes kiemelő filccel áthúzni. Először a gyerek csinálja meg önállóan, utána, ha valami kimaradt, a mi segítségünkkel pótolja.

Ha megtanítjuk, rászoktatjuk az önellenőrzésre, ez igen hasznos a dolgozatok írásakor is.
Hibázni szabad, de a hibát ki lehet javítani.

Így jutunk el felső tagozat végére, hogy az írásbeli leckéket már teljesen önállóan képes elkészíteni, ellenőrizni sem kell. Illetve a történelem, földrajz, biológia, stb. tankönyvekben képes lesz kiemelni a lényeget egyedül, amit memorizál, majd elmond nekünk.

Már elsősként érezze, hogy az iskolához kapcsolódó dolgok, például az iskolatáska bepakolása, az ő feladata. Ugyanakkor az elért remek eredmények számára sokkal nagyobb sikert jelentenek, ha ezt önállóan teljesítette, nem pedig anya vagy apa “préselte” ki belőle.

Igar Beatrix
Tanulás Központ vezetője